Iklan Nuffnang

Total Pageviews

Sunday 30 November 2014

AKU BERSALIN 27/1/2014 (Episod 3)

As Salam,

Last entry aku ada cakap pasal Contraction..
Ist aku nak kenalkan pada korang apa maksudnya Kontraksi @ Contraction ni..

Dalam kepala korang dan aku rasanya perkara yg sama bermain..

"Ehhhh.. Ni sakit main2 ke? atau aku betul dah nak bersalin??"

Pasti mommies yg 1st time agak confused bila mengalami rasa contraction ni..

BAGAIMANA RASA CONTRACTION?
APA ITU CONTRACTION?

Contraction ni rasanya seperti senggugut yg lebih teruk sikit rasanya berbanding senggugut biasa..
Bagi yg tak pernah mengalami rasa senggugut agak susah nak kenalpasti..
Senang nak cakap, kalau yg tak pernah rasa senggugut, pernah tak rasa mcm sakit perot nak berak yg tak tertahan sgt.. Selagi tak buang, selagi tu tak kena dibuatnya..
Actually, contraction ni berlaku disebabkan otot rahim mengecut iaitu bahagian uterus kita.
Kalau kita letak tangan atas perut, memang dapat rasakan yg perot kita sedang tegang dan mengeras.. Kadang2 tu memang sgt xselesa.. kerana kesakitannya sampai keliling pinggang.. 

"Ehh, perot aku ni sekejap2 mengeras!Ni contraction ker?"

Yer, memang betul.. Bila perut mengeras tu salah satu contraction sedang berlaku. Cuma yg membezakan adakah contraction ni main2 atau rasa sebenar nak bersalin..
Kat sini mommies2 kene amik tahu untuk bezakan sakit palsu atau sakit sebenar.

Dan pastinya, apa yg aku rasa dari pukul 4.00AM mmg sebenarnya aku nak bersalin.. Dan sememamngnya contraction sebenar.. Perot aku akan mengeras.. Makin lama makin kerap.. Dari setengah jam bertukar, kerap kepada setiap 15 minit..
Memang tahap menggeletar aku menahan kesakitan..
Selagi mulut aku boleh kumat-kamit baca surah Al-Fatihah, 3-Qul, dan Ayat Qursi, selagi tu lah aku dok repeat berpuluh kali..
Hanya Allah dan aku yg tahu kesakitan nya mcm mana..

BAGAIMANA NAK TAHU BEZA ANTARA BRAXTON HICKS
DGN RASA SAKIT BERSALIN SEBENAR?

Contraction palsu dipanggil Braxton Hicks. Tujuannya adalah untuk melatih badan ibu khususnya otot2 rahim supaya bersiap sedia untuk bekerja keras bila tibanya waktu bersalin yg sebenar.
So, kat sini aku nak bgtau contraction yg korang alami itu sebenarnya Braxton Hicks ker atau mmg betol dah sampai masanya korang nak bersalin.

Cuba check kalau ada tanda2 mcm kat bawah ni maksudnya mommies sedang alami Braxton Hicks:
  • Biasanya sakit tidak melebihi satu atau dua kali sejam, mungkin sekali atau beberapa kali dlm sehari.
  • Biasanya sakit akan berhenti bila mommies tukar posisi. Contohnya, kalau tgh berjalan, cuba pulak duduk..
  • Sakitnya tidak teratur dan tidak konsisten.. Kalau konsisten pun sekejap jer.. Sakitnya tidak boleh diduga.. Kalau sakit bersalin kekerapan sakit boleh dikira setiap selang berapa minit..
  • Sakitnya tidak lama sgt, biasanya kurang satu minit.
Tapi, contraction yg dialami benar jika berlaku seperti di bawah ini :
  • perut akan mengeras dengan jangka masa agak lama.
  • Kesakitan lebih teratur, kerap datang sakit dari setengah jam kepada 15 minit. Dari setiap 15 minit bertukar kepada 5 minit.. dan seterusnya..
  • Kesakitan nya lebih kuat, dan contraction akan rasa lebih lama, lebih berkala dan lebih sakit.
Dan selalunya, bila mommies masuk wad, soalan yg doktor akan tanya, contraction dah berapa minit sekali? So di sinilah pentingnya mommies kena catat berapa lama contraction ini berlaku,
berapa kerap(10 minit sekali/ 5 minit sekali dan sebagainya).
Kebiasannya mmg lebih sakit bila contraction yg berlaku setiap selang 5 minit, sebab serviks mommies sedang terbuka..

Bagi pengalaman aku, dari 4 pagi sampai pukul 9 pagi hari esoknya 26/1/2014, sakit aku makin kerap.. Ms.V aku makin berdenyut.. Pinggang aku sakit yg amat, macam ditarik2..
En.Husb mulanya nak pergi kerja tak jadi nak pergi.. Cepat2 dia bgtau dekat mak aku..
"Mak, saya rasa Juma tu mcm nak bersalin.. Asyik menangis dari pukul 4 pagi.. Saya ajak dia pergi hospital, dia xnak"
Mak aku bergegas masuk ke bilik aku.. Dalam keadaan aku berdiri, menggenggam penghujung katil aku, tiba2 mak aku masuk.. mak aku cakap "Ehh, ko ni nak bersalin dah.. Pergi bersiap cepat"
Aku terkejut.. Ye, mmg aku dah rasa kesakitan melampau.. nak taknak aku akur dah bersiap..
Dalam keadaan sakit aku mandi sambil menangis.. Sekejap2 perot aku memulas dan mengeras..
Tak tertahan aku menanggong sakitnya Ya Allah..

Setelah siap berpacking, barang2 baby semuanya aku dah siap bungkus awal2 termasuk barang aku dan buku merah.. En.Husb bawa aku pg hospital Ampuan Rahimah.. Memang dari awal lagi aku decide nak bersalin dekat hospital kerajaan.. Jadi, aku tak pening kepala last minit.. Lagi pun rumah aku ngn hospital lebih kurang 10 minit jer, kalau xjemla..
Hanya sehari jer aku bertahan duduk kat rumah..Baru jer ari tu admit Jumaat lalu, ari Sabtu discaj.. Haishh Ari Isnin masuk semula.. So, aku lalui proses yg sama..
Nasihat aku, kalau mmg betol nak bersalin sakit sgt, dari rumah xpayah pakai pakaian dlm..
Amat menyusahkan dlm keadaan sakit, time tu lah nurse check suruh tanggal kan semua.. 
Aku yg tgh sakit ni, terpaksa masuk toilet sekali lagi dan tanggalkan apa yg patut..
Air mata ni jgn cakaplah asyik berjurai menahan sakit..

So, masa ni dekat wad kecemasan bersalin, doktor tanya soalan yg sama.. Contraction dah berapa minit sekali.. So aku terus jawab setiap lima minit.. Jadinya kerja aku mudah, kerja doctor pon mudah.. Doctor terus fokus dekat aku.. Mula adegan masukkan jari dekat Ms.V.
Nak tahu berapa cm dah buka.. Doktor check dan inform pada nurse, dah buka 4 cm..
Aku agak terkejut.. Tak sangka rupanya yg aku sakit sgt rupanya tgh buat proses nak buka cm.
Rasa mcm singkat jer waktunya.. Kemudian doctor check CTG baby.. Baby tgh aktive bergerak.. mungkin dah xsabar sgt nak keluar..

Selepas semua doktor check, aku kena hantar wad bersalin.. Masa ni dia tak doktor dan nurse xkacau aku.. mereka akan buat xtahu jer kalau mommies mngerang atau apa.. Sebabnya mmg proses ini setiap mommies akan jalani.. Mengalami kekerapan contraction yg semakin kerap berlaku..
Sama mcm aku, aku mmg xlalu makan dari pagi, Sakit aku makin kerap.. Sekejap2 aku mngerang kesakitan sambil menyebut Ya Allah.. ringankanlah kesakitan ku ni..
En.Husb sebelah aku berpeluh2.. tak senang duduk dia dibuatnya.. Masa ni aku tak dapat nak fokus pada En.Husb.. Mak aku x putus2 berkumat kamit membaca ayat2 suci Al-Quran..

AIR SELUSUH

Sampai satu tahap, aku mmg tak tahan, "Mak ju nak minum air selusuh"
Mak aku tanya "Betul dah nak minum ni?" Aku cuma angguk kepala.. Air Selusuh ni aku dapat dari Makcik  yg tinggal berdekatan dgn masjid taman aku.
Apa yg boleh aku cakap, Air selusuh memang mempercepatkan mommies untuk bersalin.. Bila saat nya tak tahan dan tak tertanggung sakitnya, time itulah yg paling sesuai untuk minum.. 
Tolong jgn minum air selusuh kalau tak sakit.. Takotnya, Ms.V tak buka lagi, tapi baby dlm perot dah menggerodak nak keluar.. Itu mmg sgt bahaya..
Dari pengalaman aku, bila dah sakit sgt, baru lah minum..
Apa yg mak aku buat, Dia selawat dulu air tu, kemudian bagi aku minum.. Air lebihan aku minum, Mak aku sapu dekat perot sambil selawat dan sapu satu badan aku..
Masa tu pukul 5.00petang.. Mulanya aku dapat rasa relax sikit.. Tambahan badan aku baru lepas injection.. Sebab aku mmg tak tahan sgt.. Tapi maslahnya dah inject pon sama jer rasa sakit yg aku rasa.. xder beza pon.. Cuma buat aku rasa berkhayal.. Mcm org slalu sebut lalok..
Yer, mmg aku rasa mcm berkhayal.. Dlm keadaan berkhayal, aku menangis sbb sakitnya..
Lepas aku minum Air Selusuh, sakit tu kurang sikit.. cuma sekejap saja.. Tiba2, perot aku buat mengerodak.. Memang xsenang duduk.. 

MINTA MAAP

Time ni aku minta maap dekat mak aku.. "Mak maapkan Ju selama mak jaga Ju.. Halal kan segala makan minum Ju selama ni.. Doakan kelahiran anak Ju"
Aku tgk mak aku menitik air matanya.. Sambil dia mengangguk, dia suruh aku beristighfar..
En.Husb kat hujung kaki katil.. Aku malu nak minta maaf berdepan, jadi aku tulis mesej hantar minta maap dekat En.Husb.. Isi mesej xpayah lah bgtau.. Malu pulak aku..
En.Husb cuma cakap "Haby halalkan segala-galanya"..
Aku lega dgr.. Perot sakit aku menjadi2.. kali ni boleh aku katakan hampir setiap 10 minit sakitnya..
Doktor check semula dgn masukkan jarinya sekali lagiiii..
Okay dah 7cm buka.. "Alhamdulillah" Sekejap jer dah 7cm.. 
Doktor nak pecahkan air ketuban aku guna satu batang kayu plastik..
Tub.. Tiba2 aku rasa panas jer celah kaki aku ni.. Air ketuban mula keluar.. 
So, Aku lagi skali buat CTG.. Baby bergerak aktive..
Aku makin tak tertahan kesakitan..

Lebih kurang sejam kemudian, doktor dah tgk aku mcm menggelupor menangis teresak2 menahan sakit.. Doktor selok lagi.. Doktor cakap " Dah 9cm, boleh masuk Labour Room"
Lega aku dengar.. Aku pon dah tak tertahan menanggung..

Aku sambung next entry okay.. 

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    mari kita sama-sama viralkan berita baik ni! ,nak rawat kanser dengan cara selamat,mudah dn mampu beli.๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser tahap 1-4 yang pulih dari kanser dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau.Kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.๐Ÿ’ช๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป Saya sendiri guna ubatan beliau.Mula-mula rasa ragu-ragu jugak tp lps dh sembuh,saya rasa kenapalah dulu saya xjumpa beliau awal-awal lagi.

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,ade ramai yg dh pulih.

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni,sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat.

    Nanti dh beli produk die blh join group telegram ,boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.Setia dengan jus herba ini selama lbih 4tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr kanser.
    ~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
    ~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs,ini kenyataan dan bkn rekaan.Nanti blh hubungi En Zuhairi sendiri serta testimoni2 td tu yer.๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak kepada siapa-siapa yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon,terus hubungi terus Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En.Mohd Zuhairi - 0174687570

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group telegram dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI,SELAMAT TANPA KESAN SAMPINGAN & MUJARAB.

    NOTE : Untuk sembuh kanser bukanlah semudah minum ubat baru beberapa bulan dah mahu nampak hasil.

    Mohd Zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas juga.
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

I LOVE MY FAMILY

Ya Allah kau berkatilah seluruh kehidupanku, kehidupan suamiku, bayiku, IbuBapaku, Mertuaku, adik-beradikku dan muslimin muslimat di dunia ini.
Ya Allah lindungi hati kami, pilihlah kami dan tundukkanlah kami ke jalan Mu iaitu jalan yang Engkau redhai.
Ya Allah jangan lah kau sesatkan kami sepertimana kau sesatkan mereka yang kau murkai.
Ya Allah berikanlah kami rezeki yang halal, rezeki yang melimpah ruah serta permudahkanlah segala hutang piutang kami sebelum nyawa kami diambil.
Ya Allah perkenankanlah setiap doa-doaku ini.
Sesungguhnya Engkau yang Maha MengAminkan segala doa-doa kami.
Amin Ya Robbal Alaminn