Iklan Nuffnang

Total Pageviews

Thursday 6 November 2014

Trimester Ketiga (7-9 Bulan) Aku Scan 3D BOY/GURL??

As Salam,

Aku memang excited bila org sibuk nak scan.. Aku pon nak scan jugak.. Lau check up every months tu, aku rasa xtau lah nak cakap macam mana, rasa rindu jer ngn anak aku dlm peyot ni.. Tak sabar2 bila scan, sibuk tanya doctor, baby saya sihat tak doctor? Berat dia dah berapa? Size kepala dia okay tak dengan perkembangan dia? Air ketuban saya cukup tak? Macam2 soalan aku tanya, sampai doctor pon lemas nak jawab.. 
Biasalah,1st babykan.. soalan pon macam2 lah nak tanya..
Kalau nurse nak tahu degupan jantung baby aku okay ker tak, itu lagi aku menggelupor xsabar.. seronoknya.. Memang jelas dan terang bunyinya.. setakat ni, nurse cakap semuanya okay untuk bayi aku..

BILA BABY MULA BERGERAK


 Buat pertama kalinya aku merasa dia mula kick peyot aku masa tu 5 bulan, dekat opis.. Aku tersentak jugaklah.. Apa yg aku rasa tadi tu? Eh dia kick lagi.. memang seronoklah.. Aku mula comunicated dgn baby aku.. 
"What are you doing inside my tummy cayang??, Mummy can feel you"
Tiba2 dia kick aku lagi.. Rasa masa tu, Indahnya anugerah Allah, hanya Ibu2 yg mengandung dapat rasakan.. Aku bertuah Ya Allah, sebab kau berikan aku peluang merasa kejadianMu..
Yg paling bestnya, aku nampak tendangan, pusingan yg dibuatnya.. Mungkin penat posisi yg sama, jadi dia buat putaran 360 darjah.. perghh, memang terasa masa baby perpusing.. Sakit tapi menyeronokkan.. Itulah kelebihan yg aku dapat rasa..
Kalau En.Husb tidur sebelah aku, aku slalu mengelupor..
"Haby, cepat cepat cepat(sambil aku tarik tangan dia letak kat peyot aku ni).. Rasa tak? rasa tak?" 1st time aku buat kat En.Husb aku, terkejut jugaklah dia.. Mana tidaknya, Baby kick kuat punya dia bagi.. Mesti dia cakap "Sibuk jer Ayahanda ni(En.Husb gelar diri dia untuk baby Ayahanda, Aku pula Mummy, Lantaklah janji aku ngn En.Husb happy)"
hahahahha

Setiap malam, En.Husb xpayah suruh, dia sendiri letak tgn dia kat peyot aku, dia nak rasa pergerakan baby aku.. Yg bagusnya, baby aku ni asal ayahanda dia pegang jer peyot aku, dia mulakan aksinya.. Ntah2 sama gedix ngn aku tak.. hahahah.. Baby aku slalunya aktive waktu malam jer.. siang dia kurang pergerakan..

KEJUTAN BUAT EN.HUSB

Anivessary perkahwinan kami yg pertama jatuh pada 1.12.2013.. Aku nak buat suprise dekat En.Husb.. Surprisenya aku nak show jantina baby dlm peyot aku dgn 3D scan..
So dlm diam2 aku register name dekat web ni :

http://bayi-ibu.com/3d-4d-scan-malaysia/

Aku pilih klinik UMRA Section 13, Shah Alam. Alamat dia :
18, Jalan Bola Tampar 13/14, Seksyen 13, Shah Alam, 40100, Shah Alam, Selangor, 40100
03-5519 4319
Bezanya kalau korang terus dtg, dia akan buat tak tahu jer kehadiran korang, silap aribulan nurse tu balik marah korang sebab xcall dulu sebelum datang..
Klinik UMRA ni glamour sebab dia paling ramai pengunjung untuk buat SCAN 3D/4D ni.. So diorang pon xheran kalau lost satu customer..
Lagi satu, yg aku try search kat Mr.Google ni, harga online lagi murah compare harga direct walk in.. Mcm aku, harga yg aku kene bayar RM120 jer.. If xwat online appointment, Kliniki UMRA akan charge RM160.. RM40 beza woiii.. sgt different harganya..
So, aku suggest sape yg nak buat, bolehlah pergi link web tu dulu okay..

Berbalik pada cerita aku tadi, aku cakap kat En.Husb jom pergi Klinik UMRA, sebab aku nak scan baby.. So En.Husb pon bawalah aku.. Masa tu, aku punya appointment pukul 9.00pagi, aku ajak awal sikit pergi, pukul 8.00pagi dah terpacak depan klinik tu.


Bila aku masuk kat dlm klinik tu, terkejut aku, ramainya orggggg.. Aku ingat masing2 ada urusan sendiri.. Rupanya kebykkannya, aku risik2 pada patients yg datang, kebykkannya dtg sbb scan 3D.. perghhh giler ramai..
Aku menunggu dari pukul 8.00pagi sampai 10.30pagi baru turn aku.. Nasib baik En.Husb ni sabor.. Aku pulak yg rasa hilang sabor.. nak cancel pon ada..
Aku dapar Dr.Jezz(pompuan), cun la jugak. Dia suruh, En.Husb duduk kat hujung kaki aku, masa tu ada screen gantung terlekat kat dinding. So, En.Husb perhatikan screen.
Aku nak bgtau yg Dr.Jezz ni mmg pandai, ramai feedback cakap dia pandai acan baby untuk show dia punya face.. So, aku nak jugak tgk kepandaian dia..
Sorry, aku tak snap gambar Dr.Jezz tu.. En Husb aku tu malu nak snap.. 
Mula2, Dr.Jezz letak sejenis gel kat peyot aku untuk senang dia nak scan.
So, dia try2 cari mana muka, mana kaki, mana tgn..
Aku berdebar jugaklah.. xsabar tapi gemuruh pon ada..

"Okay, you dah bersedia ker nak tgk baby you?"
Aku pon jawab, "a ah nak tgk, nak tau jantina, sebab today is our anniverssary.. So, I nak surprisekan En.Husb I ni. I prefer gugurl but En.Husb nak boy. So, we will see the result"

Anyway, untuk pertama kalinya aku terkejut.. Wow, gilerlah 3D scan ni, memang real boleh nampak pergerakan baby, rupa dia dlm peyot.. Seronoknya tgk..

3D SCAN

Masa aku scan ni, kandungan aku 29 minggu, 6 hari.. Dr.Jezz cakap kalau 32 minggu, susah dah nak scan sebab baby semakin membesar, susah nak tengok muka nanti.
Setakat ni air ketuban aku masih banyak, dan baby dalam peyot masa tu agak active..
Maybe, baby aku ni lapar kot, sbb aku pon merasakan kelaparannya.. menunggu punya lam.. kalau pergi makan, nnty terlepas pulak turn.. nak tak nak, kene tunggu jer la..
Aku show image anak aku dulu erk.
Korang tgklah baby aku ni, dia isap ibu jari kaki dia..
Maaplah, aku excited sikit..

Aku rasa kalau korang tgk anak korang sendiri dalam peyot korang, mesti sama feling ngn aku punya.. Aku ngn En.Husb masa tu pon terkedu
"Ya Allah, anak aku ker tu Ya Allah.. Betol ker anak aku, Ya Allah indahnya perasaan ni, indahnya ciptaanMu"
Macam2la dlm hati aku ni berkata2.. seronok sgt.. 
Inila rupanya wajah anak aku yg selama ni aku kandungkan.. 

Yg ni aku xtahu baby aku wat ape.. tgh kemam air dalam mulut kot..

Masa ni mmg lawak, sebabnya, Dr.Jezz tu saje cakap2 ngn baby aku, 
"Cubalah senyum baby" tiba2 dia senyum.. mau aku ngn En.Husb tak terkejut..
Dr.Jezz cakap kita kene slalu communicate ngn baby untuk tumbesaran dia..
ooo mmg terbukti.. So pada mummy yg pregnant tu, korang communicatelah masa awal kandungan korang.. sgt bagus..

VIDEO 3D SCAN

Yg ni mmg best, aku balik jer rumah, habis aku jaja satu family aku, suruh tonton video anak aku.. Biasalah aku ni kan menggelupor sikit hahahah.. Jom layann
Ya Allah, anak aku menguapp.. mcm ni rupanya baby dalam perot.. macam kita jugak..

Yg ni video dia nak mamam kot.. sampai termamam kaki dia..
"Cian anak mummy, lapar erk.. tunggu erk, after scan, we go eat okay?"

Yg ni pulak, at the end video, my baby senyum.. tapi sekejap jer.. 
Di acah2 dgn Dr.Jezz, tersenyum dia..
Aku pulak yg geli hati hahahah

SURPRISENYA BABY BOY OR GURL??

Yg aku geramnya, aku nak surprise kat En.Husb, ehhh Dr.Jezz pulak yg buat aku menggelupor xsabar jantina apa baby aku ni.. Mana idaknya, bila aku tanya, dia sajer pusing2 cerita.. geram pulak aku..
At the last, dia show baby aku.. Aku suh En.Husb tgk.. Dia cuma senyum jer..
Aku xle tahan aku tgk jugaklahh..
Sekali .. TADAAAAAA

Its FLOWERRRRR.. My Baby Boo its a GURLLLL.. 
Alhamdulillah.. aku ada kawan nak bermake-up, berdressing dan mcm2 lagilah aku boleh buat.. hahahhah
Apa2 pon, aku harap En.Husb jgn kecewa, next time usaha lagi untuk Baby Boy okayyy..!!

Start dari tu, aku terus shopping baju colour pink, pinky, pinkishh..
Lupa diri dah.. & start dari tu jugak, aku asik windukan gugurl aku ni.. xsabar nak tunggu dia kluar.. Perasaan mommy dah menular dalam hati aku..
I will be a good mommy for you cayang.. Muaccsss
Mommy alwez love you.. 

No comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

I LOVE MY FAMILY

Ya Allah kau berkatilah seluruh kehidupanku, kehidupan suamiku, bayiku, IbuBapaku, Mertuaku, adik-beradikku dan muslimin muslimat di dunia ini.
Ya Allah lindungi hati kami, pilihlah kami dan tundukkanlah kami ke jalan Mu iaitu jalan yang Engkau redhai.
Ya Allah jangan lah kau sesatkan kami sepertimana kau sesatkan mereka yang kau murkai.
Ya Allah berikanlah kami rezeki yang halal, rezeki yang melimpah ruah serta permudahkanlah segala hutang piutang kami sebelum nyawa kami diambil.
Ya Allah perkenankanlah setiap doa-doaku ini.
Sesungguhnya Engkau yang Maha MengAminkan segala doa-doa kami.
Amin Ya Robbal Alaminn